Po co?
Od dnia 1 stycznia 2019 r. wprowadzono obowiązek raportowania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej tzw. schematów podatkowych, często zwany obowiązkiem MDR (od Mandatory Disclosure Rules). Przepisy o MDR pojawiły się w polskim porządku prawnym wskutek wdrożenia dyrektywy w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (DAC6). Choć trzeba dodać, że polski ustawodawca dokonał w wielu miejscach szerszej implementacji prawa europejskiego, a nowe obowiązki obwarował sankcjami wyższymi niż w innych państwach członkowskich.
Schematem podatkowym jest uzgodnienie, transakcja lub czynność, które mogą skutkować obejściem prawa podatkowego, a obowiązek zgłaszania schematów ma na celu większą transparentność podatników wobec administracji. Obowiązek MDR może spoczywać zarówno na przedsiębiorcy (organy zarządzające), jak i jego pracownikach (np. kierownictwo lub członkowie zespołów księgowo-finansowych), podmiotach z nim współpracujących, jak również zewnętrznych doradcach (np. radcach prawnych, doradcach podatkowych, księgowych). Za jego niedopełnienie grożą wysokie kary pieniężne zarówno administracyjne, jak i na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.
Dla kogo?
Przedsiębiorstwa krajowe i zagraniczne, ich organy zarządzające oraz inni przedstawiciele lub pełnomocnicy odpowiedzialni za podejmowanie czynności mogących stanowić schemat podatkowy w rozumieniu przepisów o MDR. Zależnie od skali działania, niektórzy przedsiębiorcy mogą być poddani dodatkowym obowiązkom, np. posiadania formalnej wewnętrznej procedury w zakresie postępowania ze schematami podatkowymi.
Jak?
Kompleksowo wyjaśniamy zasady działania przepisów o MDR i pomagamy określić ekspozycję firmy na związane z tym obowiązki i ryzyka. W zależności od potrzeb, tworzymy i pomagamy monitorować oraz aktualizować narzędzia i procedury wewnętrzne związane z MDR.
Audyt MDR
W formie skróconego przeglądu weryfikujemy, czy i w jakim zakresie w przedsiębiorstwie występuje obowiązek raportowania schematów podatkowych lub podjęcia dodatkowych działań z tym związanych:
- analiza dotychczasowych oraz planowanych rozwiązań biznesowych pod kątem spełnienia przesłanek uznania ich za schemat podatkowy;
- identyfikacja roli przedsiębiorstwa i jego przedstawicieli w danym schemacie podatkowym (promotor, wspomagający, korzystający);
- wskazanie obowiązków sprawozdawczych i pozostałych;
- w przypadku przedsiębiorstw lub osób występujących w roli promotora – analiza konieczności wdrożenia podwyższonego uregulowania obszaru MDR oraz wsparcie przy opracowaniu tzw. procedury wewnętrznej. Sytuacja tego typu występuje często np. przy centralizacji funkcji podatkowo-księgowych w ramach grup kapitałowych;
- w przypadku przedsiębiorstw pozostałych, także w braku formalnego obowiązku posiadania procedury wewnętrznej, doradztwo przy zapewnieniu podstawowej należytej staranności w zakresie MDR oraz wsparcie przy opracowaniu odpowiednich instrukcji.
Wdrożenie procedury wewnętrznej lub instrukcji MDR
Zarówno w warunkach podwyższonych wymogów regulacyjnych (obowiązek posiadania procedury wewnętrznej), jak i w innych przypadkach, wskazane jest wdrożenie w organizacji mechanizmów zapewniających poprawność, ciągłość i sprawdzalność procesu compliance związanego z MDR. Dotyczy to w szczególności procedury wewnętrznej, która wymaga m.in. okresowej weryfikacji a także odpowiednich mechanizmów dokumentacyjnych oraz szkoleniowych.
W obszarze wdrożenia procedury wewnętrznej lub instrukcji niższego rzędu oferujemy:
- przeszkolenie personelu, w tym opracowanie materiałów szkoleniowych oraz pełnego mechanizmu szkoleń okresowych/onboardingowych;
- przegląd zgłoszonych schematów podatkowych i wsparcie przy praktycznym stosowaniu procedury/instrukcji;
- ustanowienie funkcji koordynatora MDR (którą może być pracownik firmy albo doradca zewnętrzny);
- wsparcie w przygotowaniu raportów MDR wymaganych przez organy podatkowe (MDR-1, MDR-2 i MDR-3 i MDR-4);
- rozstrzyganie wątpliwości, czyli np. konsultacje dotyczące przepisów o raportowaniu schematów podatkowych.