Postępowania administracyjne i sądowe

Postępowania administracyjne i sądowe

Po co?

Polski model rozliczania obowiązków podatkowych przez przedsiębiorców, polegający na samoobliczeniu należnych podatków w sposób zgodny z prawem i właściwie udokumentowany, nie musi pociągać za sobą rutynowych ani częstych kontroli władz podatkowych. Wielu przedsiębiorców funkcjonuje miesiącami, a niekiedy latami bez żadnej kontroli lub postępowania inicjowanego przez samego przedsiębiorcę. A jednak rosnąca złożoność funkcji podatkowej, w tym także dostępność coraz większej liczby instrumentów procesowych takich jak wnioski o interpretacje indywidualne, uprzednie porozumienia cenowe, opinie o stosowaniu preferencji czy uczestnictwo w tzw. programie współdziałania powodują, że w dużych przedsiębiorstwach postępowanie podatkowe, czyli czynności prawne podejmowane z udziałem organu podatkowego lub sądu administracyjnego, są na porządku dziennym. Co więcej, korzystanie z dostępnych możliwości procesowych jest w wielu przypadkach wskazane i zgodne ze sztuką efektywnego zarządzania ryzykiem czy realizacji funkcji podatkowej w firmie.

W niektórych postępowaniach podatnik może występować samodzielnie, w innych zaś, zwłaszcza przed sądami administracyjnymi, pojawia się wymóg reprezentowania przez profesjonalnego pełnomocnika, jakim jest  doradca podatkowy, adwokat lub radca prawny. W każdym jednak postępowaniu udział profesjonalnego eksperta zwiększa szansę korzystnego rozstrzygnięcia i pozwala na uniknięcie błędów, opóźnień lub naruszeń procedury, które nierzadko mogą prowadzić do katastrofalnych skutków.

Dla kogo?

Dla przedsiębiorców w roli podatnika lub płatnika podatku lub składek na ubezpieczenie społeczne, którzy już są, muszą lub chcą zostać stroną postępowania administracyjnego przed organem podatkowym (lub ubezpieczeniowym) lub sądem administracyjnym w sprawach dotyczących podatków (lub ubezpieczeń społecznych).

Jak?

Kontrole i postępowania podatkowe 

W zakresie kontroli prowadzonej przez organy podatkowe można wyróżnić kontrolę podatkową oraz kontrolę celno-skarbową. Każdy z rodzajów kontroli ma uregulowany przebieg i zakres, a także wykaz narzędzi, które przysługują organom skarbowym do jej przeprowadzenia. Celem kontroli jest sprawdzenie prawidłowości rozliczeń podatkowych, które może być przeprowadzane poprzez weryfikację transakcji, dokumentów, przesłuchanie świadków czy dokonanie oględzin. Natomiast postępowanie podatkowe jest podejmowane, gdy kontrola wykaże nieprawidłowości w zakresie wywiązywania się przez podatnika lub płatnika z ciążących na nim obowiązków, a uchybienia te nie zostaną uprzednio w całości usunięte poprzez złożenie odpowiedniej deklaracji lub korekty deklaracji. 

Oferujemy szerokie wsparcie obejmujące m. in.: 

  • prowadzenie sporów w imieniu podatnika/ płatnika lub w charakterze doradcy, zmierzające do uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia na możliwie najwcześniejszym etapie postępowania przed organem podatkowym, w tym reprezentowanie podatnika/ płatnika na każdym etapie postępowania i we wszystkich czynnościach procesowych umożliwiających działanie przez pełnomocnika; 
  • opracowanie strategii postępowania, a także analiza możliwych scenariuszy i skutków procesowych;
  • opracowanie wniosków, wyjaśnień, odwołań, zastrzeżeń oraz innych pism procesowych;
  • wsparcie w procesie kompletowania odpowiedniej dokumentacji wymaganej przez organy podatkowe; 
  • aktywne uczestnictwo we wszystkich czynnościach organów dokonywanych w trakcie postępowania, w szczególności w przesłuchaniach podatnika, świadków czy oględzinach. 

Postępowania przed sądami administracyjnymi 

W sytuacji wydania negatywnego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe drugiej instancji podatnikowi przysługuje prawo jego zaskarżenia do sądu administracyjnego. Wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego jest uzależnione od wcześniejszego wyczerpania środków przysługujących podatnikowi i przysługuje wyłącznie od decyzji albo postanowienia organu podatkowego drugiej instancji. Skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego może zostać wniesiona na niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i wymaga udziału profesjonalnego pełnomocnika (adwokata, radcy prawnego czy doradcy podatkowego). Podatnik lub płatnik może też stać się stroną postępowania sądowego nie z własnej inicjatywy, np. gdy to organ podatkowy wniesie skargę kasacyjną do NSA od korzystnego dla podatnika/ płatnika wyroku sądu niższej instancji. 

W zakresie postępowań sądowo-administracyjnych oferujemy: 

  • przygotowanie i prowadzenie postępowania przed sądami administracyjnymi jako pełnomocnik procesowy, w celu uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia w możliwie najszybszym czasie;
  • reprezentację podatnika/ płatnika na każdym etapie postępowania przed sądami administracyjnymi, w tym przed Naczelnym Sądem Administracyjnym z zaangażowaniem doradców podatkowych, radców prawnych lub adwokatów wchodzących w skład naszego zespołu;
  • opracowanie pism procesowych, w tym: 
    • zwyczajnych środków zaskarżenia (skarg, skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zażaleń);
    • nadzwyczajnych środków zaskarżenia (w tym skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia, wniosków o wznowienie postępowania);
    • skarg na bezczynność organów podatkowych lub przewlekłość postępowania;
    • wniosków do sądów administracyjnych o skierowanie pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego albo pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach, w których uprzednie rozstrzygnięcie wątpliwości konstytucyjnych lub wynikających z prawa UE jest procesowo uzasadnione;
    • skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego w zakresie dotyczącym opodatkowania.

Interpretacje podatkowe i opinie zabezpieczające, interpretacje ZUS i inne 

W oparciu o przepisy Ordynacji podatkowej mamy w Polsce do czynienia ze sprawnie funkcjonującym mechanizmem uzyskiwania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, czyli wydawanych podatnikowi lub płatnikowi opinii organu podatkowego na temat wykładni konkretnego przepisu prawa. Interpretacje są wydawane z reguły nie później niż 3 miesiące od złożenia wniosku i nie wiążą się z wysokimi kosztami administracyjnymi, a w przypadku potwierdzenia korzystnej interpretacji podatnik/ płatnik zyskuje relatywnie silne zabezpieczenie procesowe oraz finansowe. W podobny sposób funkcjonują interpretacje ZUS w zakresie obowiązków składkowych w ubezpieczeniach społecznych. Z kolei na gruncie prawa podatkowego dostępne są także inne niż interpretacja indywidualna instrumenty mitygowania ryzyka, w tym tzw. opinia zabezpieczająca (w przedmiocie stosowania tzw. klauzuli obejścia prawa podatkowego), uprzednie porozumienie cenowe (co do potwierdzenia rynkowości ceny transferowej w transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi), wiążąca informacja stawkowa (w zakresie VAT) i inne. 

Oferujemy podatnikom i płatnikom kompleksowe wsparcie w uzyskaniu różnego typu interpretacji i zabezpieczeń procesowych, a także przypadku uzyskania niekorzystnej interpretacji. W tym zakresie świadczymy pełen zakres usług związanych z prowadzeniem postępowań we wszystkich instancjach administracyjnych i sądowych. Nasze usługi obejmują w szczególności wsparcie w pozyskaniu: 

  • interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych); 
  • opinii zabezpieczających;
  • wiążących informacji stawkowych; 
  • interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych; 
  • opinii interpretacyjnej Głównego Urzędu Statystycznego; 
  • interpretacji na podstawie ustawy o grach hazardowych; 
  • interpretacji na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. 

 

Postępowania karnoskarbowe 

Działania kontrolne organów podatkowych, ZUS, a także odpowiednich instytucji kompetentnych w zakresie pomocy publicznej, skutkujące negatywnymi dla podatnika lub płatnika ustaleniami materialnoprawnymi, najczęściej wiążą się z ryzykiem wszczęcia niezależnego postępowania karnego skarbowego przeciw osobie fizycznej odpowiedzialnej za powstanie np. zaległości podatkowej. Postępowanie karne skarbowe może toczyć się niezależnie od postępowania administracyjnego, np. podatkowego. W postępowaniu karnym skarbowym nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej, lecz przepisy kodeksu karnego skarbowego i kodeksu postępowania karnego. 

Nasze wsparcie obejmuje m. in.: 

  • reprezentację klienta na każdym etapie postępowania, tzn. przed organami przygotowawczymi oraz sądem powszechnym, zawsze  w celu uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia i wdrożenia zasad zabezpieczających interesy podmiotu na przyszłość;
  • uczestnictwo we wszelkich czynnościach, w tym przesłuchaniach i rozprawach;
  • przygotowanie niezbędnych pism procesowych;
  • tworzenie regulacji wewnętrznych, które wyłączą sprawy dotyczące rozliczeń podatkowych z zakresu odpowiedzialności m. in. członków zarządu Spółki. 

 

Kontrole i inne postępowania w obszarze pomocy publicznej 

Polska i polscy przedsiębiorcy od wielu lat są największymi beneficjentami funduszy unijnych. Przedsiębiorcy mogą i korzystają z szeregu form wsparcia, w tym kwalifikowanych jako pomoc publiczna. Prawidłowość jej wykorzystania podlega weryfikacji przez stosowne organy.  

W tym zakresie oferujemy w szczególności: 

  • merytoryczne wsparcie i reprezentacja w czasie kontroli prowadzonych przez właściwe instytucje;
  • asysta w trakcie ewentualnego postępowania odwoławczego;
  • analiza i weryfikacja poprawności rozliczeń udzielonej pomocy publicznej; 
  • doradztwo odnośnie do poprawnego i optymalnego rozliczania przyznanej pomocy publicznej; 
  • sporządzanie wniosków o wydanie interpretacji w zakresie przepisów prawa pomocy publicznej; 
  • wsparcie na każdym etapie postępowania o udzielenie pomocy publicznej, w tym w przypadku odrzucenia wniosku o udzielenie pomocy (z powodów formalnych czy merytorycznych).

 

Kontrole ZUS płatników składek 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych może prowadzić kontrole, których przedmiotem jest ocena rzetelności i prawidłowości wywiązywania się przez płatników z zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych i nałożonych składek. Czynności sprawdzających dokonują inspektorzy kontroli ZUS, którzy mogą również przeprowadzić kontrolę wykonywania obowiązków płatników w zakresie zgłoszenia ubezpieczonych do NFZ i opłacania składki zdrowotnej. 

Oferujemy w szczególności: 

  • merytoryczne wsparcie oraz reprezentacja podczas kontroli ZUS; 
  • wsparcie podczas postępowania odwoławczego od decyzji ZUS, w tym na etapie sądowym;  
  • weryfikacja prawidłowości rozliczeń płatników składek ze szczególnym uwzględnieniem obszarów kontrolowanych przez ZUS;  
  • przegląd zawieranych umów cywilnoprawnych oraz rekomendacje w celu zminimalizowania ryzyk związanych z przekwalifikowaniem umów; 
  • przygotowanie wniosków o wydanie pisemnych interpretacji w zakresie przepisów prawa ubezpieczeń społecznych oraz pomagamy w przedmiocie postępowania w przypadku uzyskania negatywnej interpretacji; 
  • doradztwo i wsparcie we wdrożeniu rozwiązań w zakresie obciążeń wynikających z systemu ubezpieczeń społecznych;  
  • opracowanie wzorów umów.  

Kto?

Co jeszcze?

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.