Po co?
Jedną z najważniejszych zmian, które miały miejsce w ostatnim czasie w ramach przepisów dot. podatku u źródła (WHT, withholding tax) jest wprowadzenie szczególnej procedury poboru i zwrotu tego podatku (tzw. mechanizm pay-and-refund). Mechanizm ten polega na konieczności poboru podatku jeżeli łączna kwota należności wypłacanych na rzecz tego samego podatnika z tytułu odsetek, należności licencyjnych lub dywidend przekroczy w roku podatkowym 2 mln PLN, a płatnik nie posiada tzw. opinii o stosowaniu preferencji lub przedstawiciele płatnika nie złożyli oświadczenia o spełnieniu warunków do stosowania zwolnienia bądź niższej stawki WHT wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dodatkowo, od pewnego już czasu, płatnicy podatku u źródła zobowiązani są do zachowania tzw. należytej staranności przy stosowaniu zwolnienia lub obniżonej stawki tego podatku. Wobec braku definicji pojęcia „należyta staranność” w przepisach ustaw o podatkach dochodowych, jej dochowanie sprawia płatnikom WHT (tj. podmiotom wypłacającym określone należności) sporo praktycznych trudności.
Szereg wątpliwości rodzi także obecny kształt definicji rzeczywistego odbiorcy (ang. beneficial owner). Przepisy w tym zakresie wymagają od płatników WHT badania sytuacji ekonomicznej kontrahenta lub udziałowca, w tym również faktu prowadzenia przez niego rzeczywistej działalności gospodarczej w kraju jego siedziby.
Dla kogo?
Dla przedsiębiorców krajowych, którzy są płatnikami należności typu dywidendy, odsetki lub należności licencyjne (i zrównane z nimi – np. opłaty za korzystanie z niektórych rodzajów aktywów) wypłacanych podmiotom zagranicznym, a także przedsiębiorców zagranicznych będących podatnikami, tj. odbiorcami ww. należności.
Jak?
Oferujemy:
- analizę możliwości stosowania zwolnień i preferencyjnych stawek WHT w oparciu obowiązujące przepisy prawa oraz postanowienia właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
- wsparcie lub reprezentowanie płatników lub podatników w procedurze związanej z wydaniem tzw. opinii o stosowaniu preferencji, czyli pozwalającej na zwolnienie z obowiązku stosowania mechanizmu pay-and-refund;
- wsparcie lub reprezentowanie płatników lub podatników w procedurze nadpłatowej związanej z wnioskiem o zwrot WHT;
- audyt podatkowy w zakresie WHT obejmujący:
- weryfikację dotychczasowych oraz planowanych płatności do podmiotów zagranicznych pod kątem obowiązku poboru podatku u źródła;
- weryfikację kompletności i poprawności posiadanej dokumentacji w zakresie stosowania obniżonej stawki/zwolnienia w podatku u źródła;
- wsparcie w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej w celu dochowania należytej staranności;
- opracowanie procedury wewnętrznej w zakresie należytej staranności w celu właściwego zarządzania procesami oraz obowiązkami płatnika WHT (m.in. prawidłowego stosowania obniżonych stawek/zwolnienia z WHT i gromadzenia odpowiednich dokumentów) oraz skutecznej weryfikacji płatności podlegających WHT;
- wsparcie w sporządzeniu dokumentacji mitygującej ryzyko sporu w zakresie zastosowania obniżonej stawki/zwolnienia z WHT (tzw. defense file);
- wsparcie w wypełnieniu obowiązków ewidencyjnych związanych z podatkiem u źródła (np. deklaracje IFT-2R, PIT-8AR);
- szkolenie dla pracowników w zakresie obowiązków związanych z podatkiem u źródła.